Werkwoorden vervoegen in het Duits: hoe doe ik dit goed?
Het vervoegen van werkwoorden in het Duits kan lastig zijn, niet elk werkwoord wordt op dezelfde manier gedaan. Maar waar ligt dan het verschil?
In dit artikel staat heel duidelijk hoe je welke werkwoorden vervoegt. Zo word ook jij een ster in Duits!
In het Duits zijn er drie soorten werkwoorden, namelijk zwakke, sterke en onregelmatige werkwoorden.
Zwakke werkwoorden
Tegenwoordige tijd:
- Alle standaardwerkwoorden, zoals ‘machen’ (maken). Je haalt de –en van het werkwoord af en plakt de uitgangen aan de stam.
ich mach e — ik maak
du mach st — jij maakt
er/sie/es mach t — hij/zij/het maakt
wir mach en — wij maken
ihr mach t — jullie maken
sie/Sie mach en — zij maken / u maakt 2. Wanneer de stam eindigt op een s-klank (zoals s, x, z, ß, ss). Bijvoorbeeld ‘reisen’ (reizen)
ich reis e — ik reis
du reis t — jij reist
er/sie/es reis t — hij/zij/het reist
wir reis en — wij reizen
ihr reis t — jullie reizen
sie/Sie reis en zij reizen / u reist 3. Wanneer de stam op een –d of een –t eindigt, zoals ‘reden’ (praten).
ich red e — ik praat
du red est — jij praat
er/sie/es red et — hij/zij/het praat
wir red en — wij praten
ihr red et — jullie praten
sie/Sie red en — zij praten / u praat
Verleden tijd:
- Dit is de standaardgroep. Dit zijn alle werkwoorden behalve de werkwoorden waarvan de stam eindigt op een –d of –t:
ich mach te — ik maakte
du mach test — jij maakte
er/sie/est mach te — hij/zij/het maakte
wir mach ten — wij maakten
ihr mach tet — jullie maakten
sie/Sie mach ten — zij maakten / u maakte 2. Wanneer de stam eindigt op een –d of –t:
ich red ete — ik praatte
du red etest — jij praatte
er/sie/es red etet — hij/zij/het praatte
wir red eten — wij praatten
ihr red etet — jullie praatten
sie/Sie red eten — zij praatten / u praatte
Bij zwakke werkwoorden wordt het voltooid deelwoord gemaakt door ge + er/sie/es-vorm van het werkwoord in de tegenwoordige tijd. Bijvoorbeeld: gemacht, geredet, gereist.
Sterke werkwoorden
Tegenwoordige tijd:
-
- Een ‘a’ in de stam wordt ‘ä’ bij du/er/sie/es. Bijvoorbeeld ‘laufen’ (lopen):
ich lauf e — ik loop
du läuf st — jij loopt
er/sie/es läuf t — hij/zij/het loopt
wir lauf en — wij lopen
ihr lauf t — jullie lopen
sie/Sie lauf en — zij lopen / u loopt 2. Wanneer de stam eindigt op een –d of –t wordt de du/er/sie/es uitgang zo kort mogelijk. Bijvoorbeeld ‘raten’ (raden):
ich rat e — ik raad
du r ä t st — jij raadt
er/sie/es r ät — hij/zij/het raadt
wir rat en — wij raden
ihr rat et — jullie raden
sie/Sie rat en — zij raden / u raadt
- Wanneer de ‘e’ in de stam lang wordt uitgesproken, wordt deze ‘ie’ bij du/er/sie/est. Bijvoorbeeld ‘lesen’ (lezen):
ich les e — ik lees
du l i e st — jij leest
er/sie/es l i e st — hij/zij/het leest
wir les en — wij lezen
ihr les t — jullie lezen
sie/Sie les en — zij lezen / u leest 2. Wanneer de ‘e’ in de stam kort wordt uitgesproken, wordt deze ‘i’ bij du/er/sie/est. Bijvoorbeeld ‘sprechen’ (spreken):
ich sprech e — ik spreek
du spr ichst — jij spreekt
er/sie/es spr icht — hij/zij/het spreekt
wir sprech en — wij spreken
ihr sprech t — jullie spreken
sie/Sie sprech en — zij spreken / u spreekt
Bij sterke werkwoorden is er helaas geen standaardregel om het voltooid deelwoord te maken en moet deze voor ieder werkwoord apart geleerd worden. Enkele voorbeelden:
- ‘ich bin gekommen’ (ik ben gekomen)
- ‘ich habe gelesen’ (ik heb gelezen)
- ‘ich habe gefunden’ (ik heb gevonden)
Onregelmatige werkwoorden
Dit zijn werkwoorden die niet volgens de standaardregels vervoegd worden en waarvan de uitgangen dus apart geleerd moeten worden. Veel voorkomende voorbeelden van onregelmatige werkwoorden zijn:
- sein (zijn)
- haben (hebben)
- werden (worden/zullen)
- können (kunnen)
- wollen (willen)
- wissen (weten)
- dürfen (mogen/toestemming hebben)
- sollen (moeten)
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Het voltooid deelwoord (das Perfekt)
e/i-Wechsel: hoe vervoeg je sterke werkwoorden in de tegenwoordige tijd?
Sein, haben en werden in de verleden tijd: hoe vervoeg je ze?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.