Case study: 'Hoe Mr. Chadd wordt ingezet op X11'
Leestijd: 10 minuten
Sinds begin 2020 helpt Mr. Chadd de leerlingen van X11. X11 is een middelbare school voor vmbo en havo met drie locaties in Utrecht. Wij zijn erg benieuwd hoe Mr. Chadd wordt ingezet op X11. Daarom spraken wij met Ruuth Verhoeff, docent Nederlands en mentor van een vierdejaars tl-klas.
Tweeledig inzetten van Mr. Chadd
Ruuth geeft aan dat hij Mr. Chadd op twee manieren inzet, op en buiten school. “In de klas krijg ik door het gebruik van Mr. Chadd de kans om te kunnen differentiëren, maar ook buiten school heeft Mr. Chadd waarde. Leerlingen kunnen tijdens het maken van hun huiswerk Mr. Chadd inschakelen wanneer bijvoorbeeld de ouders niet kunnen helpen.”
Differentiëren in de klas
Door de inzet van Mr. Chadd hoeven leerlingen niet langer vast te lopen bij een huiswerkvraag. Ruuth: “Ik probeer mijn lessen dusdanig in te richten dat ik begin met een korte directe instructie en daarna kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag. Mochten leerlingen vragen hebben en ik ben bezig met het helpen van een ander groepje, dan kunnen ze altijd Mr. Chadd inschakelen en dan hoeven ze niet stil te staan.”
Het formuleren van een vraag
Door het gebruik van Mr. Chadd worden leerlingen gedwongen na te denken over het formuleren van hun huiswerkvraag. Ruuth ziet dit als iets positiefs: “als je nadenkt over wat je precies wilt weten, ben je al halverwege het probleem. Docenten moeten dit proces goed begeleiden en na een aantal succeservaringen gaat Mr. Chadd als een lopend vuurtje door de school.”
De coaches van Mr. Chadd
“De coaches van Mr. Chadd spreken dezelfde taal als de leerlingen van nu. Dat kan zijn door bepaalde woordkeuzes of door het gebruik van bijvoorbeeld emoticons”, aldus Ruuth. De ervaring leert dat doordat de coaches aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, de uitleg kwalitatief verbetert. Een unieke tone of voice per leerjaar en –niveau is hierin cruciaal.
Mr. Chadd lost de volgende problemen op:
- De les kan eenvoudig op een andere manier ingericht worden. Het maakt bijvoorbeeld flipping the classroom mogelijk.
- Het scheelt ouders vaak dure huiswerkbegeleiding.
- Ook buiten de les worden leerlingen goed geholpen, zonder dat ze hoeven te wachten op hun docent.
Aanraden van Mr. Chadd
Ruuth is zeer positief over de inzet van Mr. Chadd op X11 en raadt Mr. Chadd dan ook zeker aan aan andere scholen. “Laat je goed voorlichten, kijk waar de kansen voor jouw school liggen, maak een aantal accounts aan en laat docenten en leerlingen ermee stoeien. Het is een goede manier om het onderwijs anno nu te verbreden.” Het is altijd mogelijk om een vrijblijvende proefperiode aan te vragen, neem hiervoor contact op met Mr. Chadd.
Jeroen Balk
16 oktober, 2022
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.