Case study: “Studenten leren hun vraag te formuleren.”
Leestijd: 10 minuten
Al ruim een jaar hebben de studenten van het MBO Amersfoort toegang tot Mr. Chadd. Wij waren erg benieuwd hoe dat bevalt. We spraken daarom met Daan van Weerd, docent rekenen op het MBO Amersfoort.
Om een goed beeld te krijgen van de inzet van Mr. Chadd op het mbo spraken we met Daan van Weerd. Daan is docent op het MBO Amersfoort en integreert Mr. Chadd in zijn lessen.
“Mijn naam is Daan van Weerd en ik werk al ruim vijf jaar bij MBO Amersfoort en ik geef les in het vak rekenen. De opleiding waar ik lesgeef is entree van anderstaligen, dat is niveau 1 en voor studenten die niet in Nederland zijn geboren. Ons doel is deze studenten klaar te stomen voor niveau 2 of voor uitstroom op de arbeidsmarkt.”
De inzet van Mr. Chadd op het mbo
Mbo-studenten zijn een specifieke doelgroep en dit vraagt dan ook om een specifieke aanpak. Daan vertelt hoe hij dit precies doet.
“Om heel eerlijk te zijn was ik een beetje sceptisch. Wat moet dat nou in mijn les, zo’n app? Ik wil die telefoons juist níet in de klas hebben. Maar toen ging ik er zelf een beetje mee pielen en ik zette mijn mentorklas ermee aan het werk. Dit opende wel mijn ogen.”
Verlengstuk van de docent
“Eigenlijk is Mr. Chadd een soort verlengstuk van de docent”, vervolgt Daan. “Maar het is óók voor de student, want ik ben niet altijd beschikbaar in de les. Ik geef dan andere studenten uitleg of een verlengde instructie. Zit de student dan toch nog met een vraag en kunnen ze mij even geen vraag stellen, dan is Mr. Chadd de perfecte tussenoplossing.”
Dit is een perfect voorbeeld van de mogelijkheid tot differentiatie die het gebruik van Mr. Chadd ín de klas biedt aan docenten.
Begeleiding naar het antwoord
Mr. Chadd is geen antwoordenboek. Dat onderstreept Daan ook. “Mr. Chadd helpt bij het begeleiden naar het antwoord, naar het bereiken van wat je wilt weten. Dus je krijgt niet het antwoord. Nee, je wordt stap voor stap meegenomen in het antwoord te weten komen.
Het leren formuleren van vragen
“Door Mr. Chadd te gebruiken leren studenten de vraag te formuleren en doordat ze die vraag formuleren krijgen ze helder: welk stukje begrijp ik nou eigenlijk niet? Dat is voor elke student een hele grote meerwaarde.”
Studenten worden door het gebruik van Mr. Chadd gedwongen om na te denken over wat ze précies niet snappen over het bepaalde onderwerp waar hun vraag over gaat. “Dat inzicht is cruciaal voor de studenten.”
Docent op afroepbasis
Mr. Chadd kan worden gebruikt als differentiatiemiddel in de klas, maar door de ruime openingstijden is Mr. Chadd ook buiten schooltijd te gebruiken.
“Buiten schooltijd ben ik als docent helaas niet altijd beschikbaar, Mr. Chadd wel. Dat is een hele grote meerwaarde. Studenten maken thuis hun huiswerk en komen er niet uit, dan kunnen ze Mr. Chadd inschakelen.
Eigenlijk fungeert Mr. Chadd dan als een soort docent op afroepbasis. “Sommige studenten houden ervan om het huiswerk ‘s avonds of in het weekend te doen. Ze kunnen hun vraag dan wel aan mij stellen, maar deze vraag wordt dan pas later beantwoord. Bij Mr. Chadd is dat antwoord er binnen vijf minuten. Ik denk dat dat gewoon heel goed werkt.”
Jeroen Balk
21 februari, 2023
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.