Kosten/opbrengsten vs. Uitgaven/inkomsten: wat is het verschil?
Wanneer we het bij M&O hebben over geldoverdracht in een bedrijf maken we vaak het onderscheid tussen kosten en opbrengsten, en uitgaven en inkomsten.
Maar wat is nu precies het verschil? Dat leggen we je hier uit!
Het verschil
Nu kunnen we ons voorstellen dat je denkt: “Wat maakt het uit?”. Nou, bij M&O maakt het toch een wezenlijk verschil welke term je gebruikt. Het is namelijk zo dat wanneer we spreken over uitgaven en inkomsten, dit ook echt betekent dat er geld van het bedrijf uit of ingaat op dat moment. Bij kosten en opbrengsten hoeft het niet te betekenen dat het geld op dit moment wordt uitgegeven of ontvangen, alleen dat er kosten zijn gemaakt die op een bepaald moment kunnen worden geïnd.
Voorbeeld
We geven een voorbeeld om het wat duidelijker te maken:
Stel dat jij als bedrijf keukens verkoopt. Het maken van een op maat gemaakte keuken kan best lang duren. Vandaar dat er soms wat tijd zit tussen het moment dat de klant de aankoop doet en het moment dat de keuken geplaatst wordt.
De volgende situatie doet zich voor: In januari komt er een klant en die besluit een keuken van €5.000 te kopen, de helft hiervan wordt direct als aanbetaling door de klant betaald. De andere helft wordt pas betaald op het moment dat de keuken in maart geplaatst is.
In dit geval zou in januari (wanneer de order geplaatst wordt) direct al voor €5.000 aan opbrengsten worden geboekt. De order is officieel geplaatst en de klant verbindt zich eraan om €5.000 op termijn te betalen voor deze order. Echter, omdat de helft van dit bedrag al echt betaald is wordt er maar voor €2.500 aan inkomsten geboekt, de andere €2.500 gelden als inkomsten van maart.
Zo werkt de app
En nu jij!
Nu je gelezen hebt over het verschil tussen kosten, opbrengsten, uitgaven en inkomsten geven we hier een voorbeeldje waarvoor jij mag bepalen welk type dit bedrag is. Hier komt ie:
Een makelaar moet de huur van zijn pand overmaken naar de huisbaas. Hij betaalt direct €10.000 aan huur voor het hele jaar vooruit. Welke van de bovenstaande typen valt dit betaalde bedrag onder?
Blijven de verschillen een beetje onduidelijk? Kijk dan hier voor verdere 1-op-1 hulp van onze coaches!
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Wat is een balansrekening en hoe stel ik deze op?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.