Marketingbeleid
Het marketingbeleid van een bedrijf is van cruciaal belang!
Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent voor je klanten en het kan de verkoop van je producten enorm verhogen.
Maar waar bestaat een marketingbeleid eigenlijk precies uit? En hoe pak je dat aan? Mr. Chadd legt het voor je uit!
Het marketingbeleid van een onderneming kan ontzettend breed zijn. In zo’n beleid schrijf je eigenlijk op welke manier je je marketing wilt gaan doen en hoe je die doelstellingen gaat halen. Het is hierin erg belangrijk om een duidelijke marketingstrategie in je beleid te formuleren.
Voor het schrijven van een marketingbeleid wordt vaak gebruik gemaakt van de marketingmix. De marketingmix bestaat uit de zogenoemde ‘4 P’s’; Product, Prijs, Promotie en Plaats:
- Bij de P van product kijk je vooral naar het product zelf. ‘Hoe kan ik de kwaliteit zo hoog mogelijk maken?’ ‘En hoe zorg ik ervoor dat het product er mooi uitziet?’, zijn belangrijke vragen hierin.
- Bij de Prijs van een product is het belangrijk om een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. De prijs moet niet te hoog zijn, anders koopt niemand het. Aan de andere kant, als de prijs te laag is, maak je zelf verlies.
- De P van Promotie is in de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Waar de promotie vroeger nog vooral nog bestond uit ‘directe marketing’ waarbij bedrijven alleen reclame maakten via de krant, tv of radio, is dit nu veel uitgebreider geworden. Een belangrijk onderdeel hiervan is de opkomst van online marketing. Bedrijven zijn tegenwoordig actief op Social Media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Door online actief te zijn maken bedrijf veel meer gebruik van ‘interactieve marketing’. Ze communiceren actief met consumenten en hopen zo dat de mensen een positief beeld van het bedrijf krijgen!
- De laatste P is de Plaats van het bedrijf. Ondanks de opkomst van online bestellingen hebben veel bedrijven nog steeds gewoon een fysieke winkel in de stad. Het is hiervoor belangrijk om de goede plek uit te kiezen zodat de mensen sneller naar je winkel komen. Zo kiest een schoenenwinkel vaak voor een plekje in de binnenstad, terwijl een IKEA juist voor een plek dicht langs de snelweg kiest met veel ruimte voor parkeerplekken.
Marktonderzoek
Met het uitvoeren van marktonderzoek kan een bedrijf te weten komen wat consumenten belangrijk vinden. Door vragenlijsten of interviews uit te voeren kan een bedrijf te weten komen wat een consument goed en niet goed vindt aan het bedrijf, en welke dingen verbeterd kunnen worden om zo goed mogelijk te presteren!
Vraag: Neem het bedrijf IKEA en probeer te bedenken op welke manier zij de 4 P’s invullen. Wat vinden ze belangrijk bij de prijs, hoe doen ze hun promotie en wat voor soort producten hebben ze?
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Welke rechtsvormen kennen wij in Nederland en waarin verschillen zij van elkaar?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.