Geschiedenis leren: hoe doe je dat het slimst?
Soms lijkt het leren van Geschiedenis heel erg veel en wat lastig. Toch zijn er een aantal manieren om de stof goed te structureren en zo het leren een stuk makkelijker te maken! Hier leggen we het je allemaal uit!
Geschiedenis gaat over gebeurtenissen van vroeger. Om de maatschappij van nu en alle gebeurtenissen die op dit moment plaatsvinden te kunnen begrijpen, is het heel belangrijk te leren hoe deze situatie tot stand gekomen is.
Geschiedenis is daarmee niet alleen een vak over vroeger, maar vooral over nu! Belangrijke maatschappelijke thema’s van nu zoals terrorisme, oorlogen in het Midden-Oosten, spanningen tussen landen, de Europese Unie en economische ontwikkelingen zijn alleen te begrijpen als je weet waar deze vandaan komen en hoe ze zijn ontstaan. Daarvoor moet je terug in de tijd kijken.
Hoofd- en bijzaken scheiden
Voor het vak Geschiedenis moet je vaak best lange teksten leren. Het is vaak erg lastig om deze teksten helemaal uit je hoofd te kennen en dat is in de meeste gevallen ook helemaal niet de bedoeling. Deze teksten bestaan altijd uit hoofdzaken en verhalen en voorbeelden die dit ondersteunen. Het is de bedoeling dat je die hoofdzaken leert en de voorbeelden die erbij horen gewoon goed begrijpt. Deze hoofdzaken zijn op verschillende manieren te vinden:
- Kijk naar de dik gedrukte begrippen
- Kijk naar de titels van hoofdstukken en paragrafen
- Check waar de bronnen over gaan
- Kijk naar de belangrijkste jaartallen op een tijdlijn
- Maak een tijdlijn en noteer de belangrijkste jaartallen en begrippen bij de juiste gebeurtenissen
- Kijk welke personen het belangrijkste zijn in het verhaal
- Lees extra goed de eerste en laatste zinnen van alinea’s (die geven vaak de kern aan)
- Kijk welke zinnen weggelaten kunnen worden zonder dat het verhaal niet meer kloppend is
Na het onderscheiden of arceren van de hoofd- en bijzaken zou je bijvoorbeeld een goeie samenvatting kunnen schrijven als leerhulp.
Begrippen
De kern van de tekst wordt vaak weergegeven door de dikgedrukte begrippen. Leg extra aandacht op het leren van deze begrippen. Deze worden namelijk altijd op de toets gevraagd en vormen de kapstok voor de gehele leerstof. Sommige mensen vinden het prettiger om als eerste de begrippen goed te leren.
Daarna kan je dan de tekst lezen en sneller verbanden leggen. Anderen vinden het weer fijner om eerst even de tekst globaal te lezen zodat de begrippen wat beter te plaatsen en makkelijker te leren zijn. Het beste is om hier zelf mee te experimenteren om te kijken wat jij het fijnst vindt.
Jaartallen
Bij Geschiedenis ontkom je niet aan het leren van een aantal jaartallen. Een goede hulp hiervoor is het maken van een eigen tijdlijn. Bedenk je daarnaast goed dat het exacte jaartal niet het belangrijkste is. Het allerbelangrijkste is dat je de gebeurtenissen op de juiste volgorde kan zetten. Wanneer je dat kan en de gebeurtenissen aan elkaar kan praten, heb je al een heel goed beeld van de stof.
Verbanden leggen
Het is vaak onmogelijk en niet de bedoeling om een tekst helemaal uit je hoofd te leren. Toch is er een manier om grip te krijgen op deze lappen tekst. Wanneer je inzicht hebt in de hoofdzaken en belangrijke begrippen van de stof, kan je deze vervolgens aan elkaar verbinden. Dit doe door van de begrippen en hoofdzaken in je eigen woorden een kloppend verhaal te maken.
Voorbeeld:
Begrippen:
- Industriële revolutie – De omschakeling van handmatig naar machinaal vervaardigde goederen.
- Sterftecijfer – Het gemiddeld aantal mensen dat dood gaat in een land
Verband:
Tijdens de beginfase van de Industriële revolutie trokken veel mensen naar de stad. Daar moesten ze werken in onveilige fabrieken in een slechte onhygiënische en soms gevaarlijke werkomgeving. Ook was er een groot probleem met de hygiëne in steden. Daardoor stierven veel mensen aan besmettelijke ziektes.
Foto’s en videos
Het mooie aan Geschiedenis is dat veel gebeurtenissen op beeld zijn vastgelegd. Voor oudere geschiedenis is dit vooral op schilderijen, maar van de recente geschiedenis is er veel op film vastgelegd. Dit helpt vaak erg goed om de stof beter te begrijpen, omdat je er dan echt zelf een beeld van krijgt hoe die dingen werken.
Stappenplan
Iedereen heeft een eigen manier van leren. Het is daarom zaak om zelf een manier te ontwikkelen die voor jou het prettigste werkt. Het volgende stappenplan zou daarbij kunnen helpen:
- Lees de tekst globaal door
- Scheid de hoofd- en bijzaken
- Leer de begrippen en jaartallen (juiste volgorde)
- Schrijf een samenvatting of maak een tijdlijn
- Kijk goed naar de bronnen
- Zoek aanvullend beeldmateriaal
Andere bezoekers keken ook naar: Geschiedenis samenvatten: hoe doe ik dit?
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Geschiedenis samenvatten: hoe doe ik dit?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.