Wat doet een onderwijskundige bij Mr. Chadd?
Leestijd: 10 minuten
Vanmorgen gaat de wekker om 5:45 uur, want we gaan een groep leerlingen aansluiten op een school in het zuiden van het land. Zoals altijd neem ik mijn gevulde koffiebeker mee en trek mijn Mr. Chadd trui aan; ik heb er zin in!
Het is ontzettend leuk om de leerlingen te vertellen over Mr. Chadd. De eerste keer hoor je altijd de verbazing van de leerlingen over de snelheid waarmee coaches reageren op al hun vragen. Een aantal leerlingen stellen leuke geïnteresseerde vragen over Mr. Chadd, hoeveel coaches we aan het werk hebben, waar de coaches wonen en hoe oud ze zijn. Eigenlijk zijn de leerling aansluitingen voor mij slechts een opmars naar vanmiddag. Dan spreek ik met de docenten van deze leerlingen en hun mentoren in de docentenkick-off. Voor mij, als onderwijskundige, is deze ontmoeting en de bijbehorende presentatie zeer belangrijk voor een goede samenwerking.
Bij aanvang van de bijeenkomst krijg ik al wat vragen op me afgevuurd van een groepje kritische docenten. “Is de uitleg die de leerlingen krijgen wel van goede kwaliteit? En wat als ik het als docent heel anders uitleg aan de leerlingen? Raken ze dan niet in de war?”. Meerdere vragen passeren de revue maar al snel roept de teamleider de docenten tot de orde. We gaan beginnen.
In de afgelopen jaren dat Mr. Chadd is uitgegroeid tot wat het nu is, hebben we veel geleerd over wat werkt tijdens de implementatie van de app in de school. Daarmee hebben we met vallen en opstaan de kennis en vaardigheden vergaard waardoor we nu goed weten hoe we een innovatief product als Mr. Chadd duurzaam kunnen implementeren in de school. Eén van de belangrijkste lessen is dat we naast de leerling, de docent graag centraal zetten. We weten inmiddels uit ervaring dat de docent een belangrijke sleutelrol vertolkt bij een succesvolle implementatie.
Omdat een nieuwe onderwijsinnovatie implementeren vaak veel langer duurt dan dat de meeste mensen verwachten, namelijk drie tot vijf jaren, richten wij ons op alle stakeholders die invloed hebben. Denk daarbij aan de leerlingen, de docenten, de schoolleiders en de ouders. Wij brengen Mr. Chadd dichterbij via regelmatige updategesprekken met schoolleiders, praktische acties die we gezamenlijk uitvoeren met onze aanvoerders (groepjes docenten die Mr. Chadd uitdragen in de school) en we organiseren geregeld inloopspreekuren voor leerlingen waardoor we goed weten wat er leeft binnen hun belevingswereld.
Nadat ik alles heb uitgelegd, een vraag met de docenten heb gesteld en de docenten heb laten zien hoe ze inzicht krijgen in alle gestelde vragen van de leerlingen in ons schoolportaal, is het tijd voor een vragenronde. Gek genoeg blijven er weinig vragen over behalve een aantal opmerkingen van docenten dat ze benieuwd zijn, nog wat sceptisch zijn of roepen dat ze het zelf vroeger graag hadden gehad.
Voldaan rijden we met de collega’s weer terug naar het mooie Groningen. Want inderdaad er gaat niets boven Groningen. Na een uur beginnen mijn ogen wat dicht te vallen, de wekker stond toch wel erg vroeg. Gelukkig hebben we morgen een kantoordagje op de planning staan. Dat betekent een goede bak koffie en de informatieavond voor ouders voorbereiden. Ik ben benieuwd wat zij van Mr. Chadd vinden en welke vragen zij hebben.
Anne-Wies Langebeeke
30 november, 2022
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.