Wat is een winst- en verliesrekening en hoe stel ik deze op?
Een winst- en verliesrekening (ook wel resultatenrekening genoemd) is een rekening die alle opbrengsten en kosten van een jaar op een rij zet en zo de winst van een boekjaar berekent.
Hoe werkt het precies? Zie de voorbeelden hieronder!
Belangrijk om te onthouden is dat opbrengsten en kosten niet precies hetzelfde zijn als ontvangsten en uitgaven. Ook dingen die geen geld uit het bedrijf laten stromen kunnen kosten zijn. Hiermee worden bijvoorbeeld afschrijvingen bedoeld.
Een afschrijving is het minder waard worden van een van je bezittingen. Wanneer een auto minder waard wordt betaal je daar geen geld voor, maar wordt dit toch onder de kosten op een winst- en verliesrekening geteld.
Uiteindelijk maakt dit bedrijf van het voorbeeld dus een winst van €112.500 over het boekjaar 2017. Als je dit weer terugrekent naar de balans, dan zal het eigen vermogen van dit bedrijf na dat boekjaar met €112.500 toenemen, totdat het bedrijf besluit wat het met deze winst gaat doen.
Een bedrijf kan namelijk kiezen om een gedeelte van de winst uit te keren aan haar eigenaren. Dit heet het uitkeren van dividend. Het bedrijf kan er ook voor kiezen om het geld weer te herinvesteren in het bedrijf om zo te proberen verder te groeien.
Verschillen balans en winst en -verliesrekening
Een duidelijk verschil is dat de balans de algemene staat van het bedrijf weergeeft. Het laat alle bezittingen en schulden zien. De winst- en verliesrekening laat slechts een beeld zien over een jaar binnen het bedrijf.
Het voordeel van de winst- en verliesrekening is dan wel weer dat deze veel specifieker is. Je kan zien hoe veel omzet er gedraaid is. Ook worden er hele specifieke kosten in genoemd, zoals de cateringkosten in het voorbeeld hierboven. In de balans zie je alleen het eindresultaat terugkomen in het Eigen Vermogen of de diverse bankrekening van het bedrijf die op de balans vermeld staan.
En nu jij!
Lees onderstaand verhaaltje door en maak daarna zelf een winst- en verliesrekening!
De plaatselijke Albert Heijn had in het jaar 2018 een omzet van 530.000 euro. Er waren natuurlijk ook een aantal kostenposten. Het inkopen van de producten kostte 110.000 euro, het salaris van het personeel bedroeg 80.000 euro en de afschrijving voor het bedrijfspand waren 20.000 euro. De overige kosten bedroegen 40.000 euro en de vennootschapsbelasting bedroeg 25%.
Maak nu een winst- en verliesrekening voor deze Albert Heijn.
Andere bezoekers keken ook naar: Eindkapitaal: hoe bereken ik de waarde van spaargeld na verloop van tijd?
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Wat is het verschil tussen economie en M&O?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.