Tekenen van een vraag- en aanbodlijn: hoe zat dat ook alweer?
Tekenen van een vraag- en aanbodlijn: hoe zat dat ook alweer?
Tijdens de economie les komt het vaak voor dat je te maken krijgt met de termen vraag en aanbod.
Een belangrijke vaardigheid daarbij is dat je deze lijnen moet kunnen tekenen. Mr. Chadd legt je in dit artikel precies uit hoe je dat moet doen!
Vraaglijn
Meestal is de vraaglijn een rechte lijn. Daarnaast is het een dalende lijn, omdat bij een lagere prijs steeds meer mensen bereid zijn om die lagere prijs te betalen. Eigenlijk is het tekenen van de vraaglijn iets wat je bij wiskunde hebt geleerd. Zoals je in het plaatje kunt zien staat de hoeveelheid (Q) op de horizontale as en de prijs (P) op de verticale as. Dit is dus anders dan dat je bij wiskunde hebt gehad, de X en de Y staan precies andersom!
Laten we als voorbeeld de vraagfunctie Qv = -5P + 40 gebruiken. We gaan nu beide snijpunten met de assen (de 0-punten) berekenen. We doen eerst P = 0, daaruit volgt dit:
_Qv = -5 _ 0 + 40 = 40*
We zetten dan nu een stip bij Q = 40 op de horizontale as. Daarna gaan we kijken wat er gebeurt bij Qv = 0:
0 = -5P + 40
5P = 40
P = 8
Je kunt nu een stip zetten bij P = 8 op de verticale as. Het enige wat je dan nog moet doen is het verbinden van de twee punten en daarmee de lijn tekenen.
Aanbodlijn
Ook de aanbodlijn wordt meestal weergegeven als rechte lijn. Dit is, anders dan de vraaglijn, een stijgende lijn omdat bij een hogere prijs meer bedrijven tegen die prijs willen gaan produceren. Ook bij de aanbodlijn moeten we op zoek gaan naar de twee snijpunten met de assen. We gebruiken hier als voorbeeld de aanbodfunctie Qa = 5P – 20. We gaan eerst kijken wat eruit komt bij Qa = 0:
*0 = 5P – 20
-5P = -20
P = 4*
We kunnen nu dus een stip zetten bij het punt Q=0, P=4. Het uitrekenen van het tweede snijpunt werkt hier net wat anders. In plaats van P = 0 te nemen, nemen we een prijs tussen het 0-punt uit de vorige stap (4) en het maximum van de aanbodlijn (20). We kiezen hier nu voor P = 10:
_Qa = 5 _ 10 – 20 = 30*
Nu kunnen we dus een stip zetten bij het punt Q = 30, P = 10. Wederom verbinden we de lijnen en we hebben de aanbodlijn getekend!
Zo werkt de app
Nu ben jij aan de beurt!
Teken de vraag- en aanbodlijn van de volgende functies:
*Qv = -10P + 50
Qa = 20P – 100*
Leerlingen die hier vragen over hebben, keken ook naar:
Kostprijs berekenen: hoe doe je dat en waar gebruik je het voor?
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.