Aardrijkskunde: hoe maak je een goede samenvatting?
Een samenvatting maken een heel goed hulpmiddel bij het leren van lange teksten. Het geeft een goed overzicht van wat echt belangrijk is. Maar hoe maak je die nu?
Hier alles wat je nodig hebt om een perfecte samenvatting te maken!
Een goede samenvatting geeft een mooi kort overzicht van de belangrijkste punten en brengt structuur aan door bent hoofd- van bijzaken te scheiden. Een samenvatting zorgt ervoor dat je niet telkens de hele stof hoeft te lezen. Een goede samenvatting is daarom zo kort mogelijk.
Wat moet wel in een samenvatting staan?
Een samenvatting dient ervoor om een overzicht te geven van de leerstof. In de samenvatting moeten daarom de hoofdzaken genoemd worden. Deze hoofdzaken zijn op verschillende manieren te vinden:
- Kijk naar de dik gedrukte begrippen
- Lees de titels van hoofdstukken en paragrafen extra goed
- Kijk naar kaarten en figuren
- Lees eerst de eerste en laatste zinnen van alinea’s (die geven vaak de kern aan)
- Kijk welke zinnen weggelaten kunnen worden zonder dat het verhaal niet meer kloppend is
Naast de hoofdzaken is het belangrijk om de verbindingen tussen die hoofdzaken weer te geven. Een goede manier hiervoor is om de hoofdzaken (bijvoorbeeld aan de hand van de dik gedrukte begrippen) als leidraad te gebruiken. Je kan hier dan een kloppend verhaal van maken door de verbanden tussen de hoofdzaken aan te geven. Dat is dan al de kern van je samenvatting!
Je kan je samenvatting ook nog aanvullen met figuren en kaarten die een overzicht bieden van de stof. Helemaal bij een vak als Aardrijkskunde werkt dit vaak erg goed om een overzicht van de stof te krijgen!
Wat hoeft er niet in een samenvatting te staan?
Een valkuil bij het maken van samenvattingen is vaak de angst om informatie te missen. Sommige mensen zijn daarom geneigd om maar zo veel mogelijk (over) te schrijven uit het boek en zo compleet mogelijk te zijn. Hiermee gaat het doel van een samenvatting verloren en loop je het gevaar dat hij veel te lang wordt. Daarmee verlies je overzicht en structuur en mis je de kern van de leerstof.
Bijzaken en aanvullende informatie uit lange teksten hoeven niet opgenomen te worden in de tekst. Voorbeelden hiervan zijn:
- Anekdotes ter illustratie van de stof
- Inleidende teksten
- Voorbeelden
Bovengenoemde onderdelen zijn dingen die je niet uit je hoofd hoeft te leren en zijn aanvullend op de leerstof. Wanneer je deze zaken kan koppelen aan de hoofdzaken van de stof weet je al genoeg. Zodra alles af is, zou je deze aanvullende informatie er automatisch bij moeten denken. Wanneer dat het geval is weet je zeker dat je de stof door en door begrijpt. Als dat niet zo is, kan je het beste nog even dat deel van de stof doorlezen.
Stappenplan
Het scheiden van hoofd- en bijzaken en het schrijven van een samenvatting kan op ontelbare manieren. Onderstaand stappenplan kan je helpen je eigen manier van samenvatten te vinden.
- Lees de tekst globaal door
- Markeer belangrijke begrippen en kernzinnen om de hoofdzaken te ontdekken
- Maak een kloppend verhaal van de hoofdzaken door ze met je eigen woorden aan elkaar te verbinden
- Probeer waar mogelijk schematisch te schrijven (werk bijvoorbeeld met opsommingen of tabellen)
- Voeg waar mogelijk belangrijke figuren ter illustratie toe
Studenten die hier vragen over hebben, hebben ook vragen over:
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.