Alles wat er was – Hanna Bervoets
Ben jij op zoek naar een samenvatting van het boek Alles wat er was van Hanna Bervoets?
Die vind je bij Mr. Chadd! Lees snel verder voor alle informatie.
In deze samenvatting vind je:
- Gegevens
- Samenvatting
- Personages
- Thema’s en motieven
- Titelverklaring
- Perspectief
- Chronologie en structuur
- Stijl
- Beoordeling
Gegevens
Boek: Alles wat er was
Schrijver: Hanna Bervoets
Eerste uitgave: 2013
256 pagina’s
Uitgeverij Atlas
Genre: Psychologisch roman
Samenvatting
Op een zondagmiddag willen Merel en haar collega’s Leo, Barry en Lotteke een wetenschappelijk programma opnemen over Joeri, een kind dat erg goed is in wiskunde. Ze hebben afgesproken in een schoolgebouw samen met de leraar (Kaspar) en moeder (Natalie) van Joeri. Als de opnames beginnen klinkt er buiten een enorme knal. De autoriteiten laten weten dat iedereen moet blijven waar die is. Vanaf dat moment zit Merel samen met zeven anderen (de schoonmaker van de school Kalyem was tevens aanwezig in de school) opgesloten in het schoolgebouw, wachtend op instructies van de autoriteiten.
Tijdens een rondje door de school vindt Merel de agenda van Melissa, die ze gaat gebruiken als dagboek. Je ziet ook boven elk hoofdstuk in het boek staan welke dag het is.
Al snel besluit cameravrouw Lotteke om naar buiten te gaan, zodat er nog zeven mensen overblijven in het schoolgebouw. Ze besluiten de lokalen onderling te verdelen zodat iedereen een eigen kamer heeft.
Naarmate de tijd vordert beginnen er spanningen te ontstaan door bijvoorbeeld het verdelen van voedsel of de zin in seksueel contact. Op de 21e dag vindt Merel een buisje met medicatie voor psychische problematiek. Dit vertelt ze aan Barry, die vermoedt dat de medicatie van Natalie is. Vervolgens valt de elektriciteit uit wat leidt tot nog meer spanningen. Merel mastrubeert om de seksuele spanning te verminderen. Natalie en Kaspar brengen samen veel tijd door, waardoor Joeri zich buitengesloten voelt en vaak naar Merel toekomt. Hij wil graag met Merel het matten spel spelen, maar als ze eenmaal instemt gaat het erg mis en valt Joeri van de trap af waarbij hij een open botbreuk oploopt. Zijn arm moeten worden geamputeerd, wat gedaan wordt door Kaspar met een keukenmes. Als Merel de bloedvlekken van de trap opruimt vindt ze tevens een nieuw medicijn kokertje.
Kaspar en Natalie besluiten samen om het schoolgebouw te verlaten en naar buiten te gaan. Ze nemen Joeri met zich mee, maar Leo voelde dat Joeri al helemaal koud was en dus waarschijnlijk al overleden was.
De volgende dag hebben Merel en Leo seks met elkaar. Dit gebeurd vaker, maar ze willen niet dat de anderen hier achter komen en dus zijn ze erg voorzichtig. Als Merel een nacht geen seks wilt hebben, hoort ze in het lokaal van Leo dat hij ook seks heeft met Barry.
Op de 72e dag is het Merel haar 29e verjaardag. Kaylem nodigt haar uit in zijn lokaal en geeft haar een ketting cadeau. Hij vertelt haar over zijn vluchtelingen verleden.
Na een pokertoernooi een paar dagen later wint Merel een massage van Barry, waarbij hij erachter komt dat Merel en Leo ook seks hebben. Hier wordt hij erg jaloers van.
De dagen vorderen en Merel en Leo spenderen elke nacht met elkaar. Merel krijgt op een gegeven moment een rare buikpijn, wat doet vermoeden tot zwangerschap. Barry is erg verliefd op Leo maar denkt dat de gevoelens niet wederzijds zijn. Barry besluit dat hij niet meer wilt leven, en stopt met eten en drinken. Hij heeft Merel een brief geschreven waarin staat dat hij niet verder wilt leven en dat hij nooit pillen gebruikt heeft. Ook heeft hij een brief geschreven naar Leo, waarin hij zijn gevoelens toont. Ook vraagt hij in die brief dat als zijn gevoelens wederzijds zijn, hij de brief terug mag geven. Als hij de brief houdt, heeft hij gevoelens voor Merel. Leo houdt de brief voor zichzelf, waar Merel achter komt. Merel heeft echter geen gevoelens voor Leo.
Merel is er in de tussentijd achter gekomen dat ze zwanger is. Ze richt haar dagboek nu ook tot een je, waarmee ze haar ongeboren kind bedoelt.
Barry overlijdt uiteindelijk, waarbij Kaylem hem een handje geholpen heeft. Merel is een tijdje niet goed bij bewustzijn geweest. Als ze naar de kamer van Barry gaat, ziet ze dat Leo en Kaylem zijn begonnen met het opeten van Barry. Kaylem kwam met het initiatief. Merel neemt hierdoor wraak op Kaylem door hem te wurgen met zijn ketting die ze gekregen had voor haar verjaardag. Ze beginnen vervolgens ook met het eten van Kaylem, omdat de voedselvoorraad helemaal op is.
Op dag 124 komt Merel erachter dat de pillen van Leo waren. Hij was verslaafd aan ze geraakt toen hij in North Dakota was. Leo besluit om de school te verlaten om hulp te gaan halen voor Merel en de baby.
Na acht dagen is Leo nog niet terug, en Merel besluit om alle pillen die Leo heeft achtergelaten in een keer in te nemen. Ze heeft een soort van illusie waarbij ze zich in North Dakota bevindt.
Personages
In het boek komen maar acht personages voor, hier worden ze allemaal kort besproken
-
- Merel
- Dit is het hoofdpersonage. Ze is tv-redactrice en een goede collega van Leo en Barry. Ze vindt een agenda in de school en gebruikt dit als dagboek. Als ze erachter komt dat ze zwanger is van Leo, richt ze dit dagboek tot haar ongeboren kind om te vertellen wat er allemaal gebeurd in het schoolgebouw. Op een gegeven moment heeft Merel Kaylem vermoordt omdat hij Barry heeft geholpen bij zijn dood en vervolgens over is gegaan op kannibalisme. Op het einde van het boek lees je dat Merel alleen overblijft met haar ongeboren kind en alle pillen van Leo inneemt waarbij ze gaat hallucineren.
-
- Barry
- Dit is de collega van Merel en Leo. Op een gegeven moment hebben Leo en Barry seks, waarbij Barry gevoelens ontwikkelt voor Leo. Dit blijkt niet wederzijds waardoor de wil om te leven weg gaat bij Barry. Hij eet en drinkt niet meer tot hij sterft. Vervolgens wordt zijn lichaam opgegeten door Leo en Kaylem.
-
- Leo
- Leo is erg populair en aantrekkelijk. Hij heeft zowel seks met Merel als met Barry, maar hij ontwikkelt gevoelens voor Merel. Hij is ook de vader van het nog ongeboren kind van Merel. Leo blijkt degene te zijn waarvan de pillen waren, omdat hij moeilijk om kon gaan met zijn populariteit. Op het einde gaat hij naar buiten om hulp te halen voor Merel en het ongeboren kind.
-
- Joeri
- Hij zou de hoofdrol spelen in het wetenschappelijk programma. Joeri is namelijk erg goed in wiskunde. Hij wil graag voorgelezen worden en spelletjes spelen met de anderen. Uiteindelijk gaat het bij het matten spel samen met Merel goed mis waarna hij zijn arm moet amputeren en overlijdt.
-
- Natalie
- Ze is de moeder van Joeri. Op een gegeven moment gaat ze veel om met Kaspar en hebben ze ook seks, waarbij ze Joeri verwaarloosd. Als Joeri van de trap valt geeft ze alles en iedereen de schuld hiervan. Uiteindelijk verlaat ze samen met Kaspar en haar al dode zoon het schoolgebouw.
-
- Kaylem
- Dit is de schoonmaker van de school. Kaylem heeft een vluchtelingen achtergrond. Wanneer ze zijn opgesloten maakt hij nog vaak schoon. Ook maakt hij kettingen in zijn lokaal/kamer. Hij kan tevens goed zingen. Kaylem hielp Barry met zijn dood en nam ook het initiatief tot kannibalisme, waarna Merel hem wurgde.
-
- Lotteke
- Zij was de cameravrouw. Al na een paar dagen verlaat ze de school om naar buiten te gaan.
-
- Kaspar
- Hij was de leraar van Joeri. Hij heeft seks met Natalie en vertrekt samen met haar, en de dode Joeri, uit het schoolgebouw.
Thema’s en motieven
Het belangrijkste thema van het boek is isolement. In het boek lees je namelijk dat acht mensen opeens van de buitenwereld afgesloten worden en in isolement raken in een schoolgebouw, waarbij ze niet weten wat er buiten gebeurd is of hoelang ze nog binnen moeten zitten.
De belangrijkste motieven in die boek zijn liefde, overleven en dood. Binnen het schoolgebouw ontstaan er namelijk enkele romances tussen de inwoners. Ook is overleven een erg groot onderdeel van het verhaal, omdat het namelijk niet bekend is hoelang ze opgesloten blijven en ze zullen moeten zien te overleven met de voedselvoorraad die ze hebben. Hierbij sluit het motief dood ook bij aan, om te overleven wordt er zelf overgegaan op kannibalisme van dode inwoners.
Titelverklaring
Er wordt in het boek gesproken over de oude situatie (voor de knal) en de nieuwe situatie (na de knal). De titel verwijst naar de situatie voor de knal: alles wat er was. Dit kan je in enkele stukken in het boek teruglezen:
(blz. 22) Hadden mensen ons zo gehoord – mensen in een parallelle wereld waarin alles er nog is, dan hadden ze misschien gedacht dat het een eetfeestje was.
(blz. 33) Maar smachten naar iets wat er niet is, is een kwelling. Om onszelf te sparen, smachtten we daarom steeds naar andere zaken. Dingen die er wel waren. Al werden ze steeds schaarser.
(blz. 45) Ik wist immers dat er geen auto’s meer rijden, geen bomen meer ruisen en geen vogels meer krijsen. Ik had het alleen nog niet gehoord. Het massieve niets. Stilte: het geluid van wat er niet meer is.
(blz. 116) : Want de tijd voor de knal, de tijd dat het leven nog werkt of vakantie was, stond in het teken van later, ja: iedereen was met de toekomst bezig. Altijd, overal. Eigenlijk bestond de oude situatie bij de gratie van speculatie. Ik deed er zelf ook aan mee.
(blz. 181) En dat is dus waarom ik Leo’s lokaal verlaat voordat het licht is. Zodat alles blijft zoals het is. Wie wil dat alles blijft zoals het is, is gelukkig.
Perspectief
Het verhaal wordt geschreven vanuit de ogen van Merel, in de ik-persoon. Als ze erachter komt dat ze zwanger is, richt ze het verhaal op je: haar ongeboren kind.
Chronologie en structuur
Het boek bestaat uit vijf delen. Elk hoofdstuk begint met de hoeveelste dag na de knal het is. Het boek is namelijk een soort dagboek dat Merel bijhoudt.
Er zit geen chronologie in, de dagen gaan allemaal door elkaar heen. In het boek zijn er geen flashbacks of flashforwards.
Het boek begint op dag 91, wat de lezer kennis laat maken met de situatie waar de karakters zich bevinden als de knal al is geweest.
Het boek heeft een open einde, omdat je niet weet hoe het precies met Merel af gaat lopen en wat er precies buiten gaande is. Er zijn echter wel verhaallijnen afgesloten, bijvoorbeeld van wie de pillen waren.
Stijl
De stijl van Hanna is erg goed te volgen en helder. De metaforen die ze gebruikt zijn niet te ingewikkeld, hier enkele voorbeelden:
(blz. 50) Maar Leo drukte haar tegen zich aan. Zoals een pinguïn een jong tegen zich aandrukt zodat het niet doodvriest.
(blz. 155) Maar Natalie laat zich niet afkappen. Als een roofdier dat met een muis speelt maar dan plotseling vlak naast zich een sappig konijn hoort knagen, zo draaide Natalie zich van mij af toen ze Leo hoorde praten.
(blz. 215) Zijn handen gleden langs mijn nek omlaag; de palmen van ene pottenbakker om de hals van een draaiende vaas. Ik kende deze massagetechniek niet.
(blz. 217) Barry zat op de grond, staarde wezenloos omlaag. Als een kind dat in zijn eentje een puzzel maakt en niet snapt waarom de overgebleven stukjes niet in elkaar passen.
(blz. 267) “Ik hoef echt niet, ga alsjeblief weg.” Weer die domme blik. Koe achter een prikkelhek; hij kan niet weg, maar vergeet steeds waarom niet.
(blz. 268) En nu doet de poppenspeler, alsof hij zelf een pop is: een kat met een hamster in zijn bek, Maar er is een verschil tussen kat en dader. De kat weet niet beter. Dus die laat je leven.
Beoordeling
Alles wat er was van Hanna Bervoets is een zeer indrukwekkend verhaal dat tot het einde blijft boeien. Hanna slaagt er erg goed in om een verhaal op te schrijven wat iedereen zou kunnen overkomen, maar waar wij nog nooit over hebben nagedacht. Omdat het realistisch is kan je jezelf goed in de karakters verplaatsen. Je leest hoe normen en waardes wegvallen wanneer mensen in een uitzonderlijke situatie terecht komen, denk bijvoorbeeld aan het kannibalisme. Alle 256 pagina’s bleven spannend en boeiend, een deel twee zou zeker op zijn plaats zijn.
Wil jij nog meer weten van Alles wat er was? Of heb je een andere vraag over het vak Nederlands? De coaches van Mr. Chadd helpen je graag!
Werkt u in het vo of mbo? Plan direct een vrijblijvende demonstratie in!
We laten u graag geheel vrijblijvend zien hoe Mr. Chadd werkt, hoe het kan worden ingezet en wat de meerwaarde is. Dit doen we in een fysieke of online afspraak van zo'n 30 minuten. Let op! Deze demonstratie is alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in het vo of mbo, NIET voor leerlingen!
Meer informatie over Mr. Chadd
Laat hieronder uw gegevens achter en we sturen u geheel vrijblijvend meer informatie over Mr. Chadd op!
Werkt u in het vo of mbo? Neem contact op!
Bent u benieuwd naar de voordelen van Mr. Chadd of heeft u andere vragen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact op.